الیاف پلی استر چیست و چه کاربردی دارد

الیاف پلی استر یکی از الیاف مصنوعی جایگزین پنبه است و کاربردهای بسیار زیادی در صنعت نساجی دارد. مانند همه الیاف ها پلی استر مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تاریخچه پلی استر

این الیاف در سال 1941 ساخته شد و به دلیل خصوصیات جالبی مانند چروک نشدن، راحتی شستشو و خشک شدن سریع و… در سال 1945 به تولید انبوه رسید ولی آنچنان استقبالی از آن نشد. اما با گذشت زمان رفته رفته محبوبیت خود را پیدا کرد تا در سال 1970 گسترش پیدا کرد و بعد در سال 2006 یکی از پر استفاده ترین الیاف در استفاده برای انواع پارچه و پوشاک و همچنین انواع کالای خواب مانند پتو و روتختی در جهان شد.

ویژگی های الیاف پلی استر

این نوع از الیاف چه خیس باشد چه خشک دارای استحکام بالایی است وطول وقطر این الیاف به نسبت نوع مصرف تعیین میشود و به دلیل این که الیافش در هم نمیپیچد حالت خود را بهتر حفظ میکند و چین و چروک برایش پیش نمی آید. این الیاف در مقابل گرما تحمل خوبی دارد ولی در دمای بالاتر 250 درجه ذوب و مشتعل میشود که باید در هنگام استفاده به این نکته توجه زیادی داشته باشید.

الیاف پلی استر قدرت رنگ پذیری بسیار خوبی دارد و همچنین از دیگر ویژگی های آن میتوان به نرمی و لطافت آن اشاره کرد. به همین دلیل در اکثر محصولات نساجی مانند پوشاک و کالای خواب مانند پتو و انواع پارچه و همچنین کیف و کفش و… از ترکیب پلی استر استفاده میشود. باور اشتباهی در بین مردم وجود دارد که تا نام پلی استر می آید میگویند جنس آن خوب نیست ولی همه چیز به کیفیت پلی استر و درصدی که با الیاف دیگر ترکیب میشود بستگی دارد.

این الیاف ضد آلرژی است و با دست و ماشین میتوانید آن را بشویید البته به این نکته توجه داشته باشید که برای شستشو از مواد شوینده آنزیم دار استفاده نشود.

یکی دیگر از خصوصیت های این نوع از الیاف این است که عوامل بیولوژیک مانند کپک، باکتری روی آن اثر نمیگذارد و به همین دلیل در موارد بهداشتی قابل استفاده است. البته بعضی از خصوصیات الیاف پلی استر به نفع ما ممکن است نباشد مانند عدم عبور هوا که باعث تعریق بدن می شود. در بعضی از موارد بسته به نوع خروجی محصول ایجاد الکتریسیته ساکن میکند و در موارد نادر امکان ایجاد حساسیت وجود دارد.

الیاف پلی استر چیست و چه کاربردی دارد
الیاف پلی استر

نحوه نگهداری و شستشوی محصولات با الیاف پلی استر

در صورت نیاز به شستشو برای رفع الکتریسیته ساکن برای محصولاتی که حتی درصد بالایی پلی استر داشته باشد از یک نرم کننده خوب استفاده کنید تا اثر آن از بین برود. برای خشک کردن آن را در معرض دمای بالا قرار ندهید تا عمر پوشاک یا پتوی خود بیشتر شود. سعی کنید لباس باجنس پلی استر خود را اتو نکنید البته خیلی هم نیاز به آن پیدا نمیشود ولی در صورت نیاز دمای اتوی خود را در درجه پایین تنظیم کنید تا اسیبی به آن وارد نشود.

در نهایت با توجه به نگهداری و شستشوی آسان و حفظ دما و وزن پایین این الیاف، پتو های با جنس پلی استر گزینه بسیار مناسبی برای استفاده است. اکثر محصولات کارخانه نوبافت شادیلون از جنس پلی استر درجه یک است و کیفیت و لطافت بسیار بالای انواع پتوی شادیلون باعث شده در بین مردم یکی از گزینه های قطعی انتخاب پتو در بازار ایران و حتی خارج از مرزها باشد.

الیاف پلی استر چیست و چه کاربردی دارد
پتوی کاترین شادیلون

 

طرح های انواع پتوی شادیلون

الیاف پلی استر چیست و چه کاربردی دارد

الیاف پلی استر چیست و چه کاربردی دارد