گروه کارخانجات نوبافت شادیلون

برای آشنایی بیشتر با فرایند تولید انواع پتوی پلی استر با ادامه مقاله همراه شوید. در این مقاله در مورد تولید و خصوصیات پتوها، اطلاعاتی را برای شما درج نموده‌ایم.

مراحل و فرایند تولید انواع پتوی پلی استر 

پتو از مهمترین ملزومات به هنگام خواب و استراحت می باشد. از این محصول، برای گرم‌کردن بدن به هنگام خوابیدن استفاده می شود. پتو ها دارای انواع مختلفی هستند. ما در این مقاله در مورد فرایند تولید انواع پتوی پلی استر، برای شما مطالبی را جمع آوری نموده ایم. باید بدانید که مراحل تولید انواع پتو پلی استر، بسیار پیچیده می باشد. قبل از تولید این پتوها، ابتدا باید متریال مدنظر را تهیه نمود. پلی استر از مواد اولیه مهم در تولید پتو پلی استر هستند.

پس از تهیه نمودن مواد اولیه، باید اقدام به تولید این محصول شود. معمولاً این نوع پتوها، توسط ماشین های بافندگی دو میل سوزن به صورت دو لایه تولید می گردند. در فرایند تولید انواع پتوی پلی استر، ابتدا نخ پلی استر زمینه پیچیده شده و سپس چله ها بر روی ماشین بافندگی قرار می‌گیرند. دوک هایی که از جنس پلی استر هستند نیز، بر روی قفسه ها قرار گرفته و به ماشین بافندگی وارد می گردند.

در این مرحله، مقدمات بافندگی پتو آماده می گردد. این نوع پتوهای دولایه هستند که لایه‌های آنها، به صورت جداگانه بافته می شود. سپس به قسمت تکمیل فرایند تولید پتو منتقل شده و تحت عملیات تکمیلی قرار می‌گیرند. باید عنوان شود پس از اینکه عملیات تکمیل شدن پتوها انجام شود، اقدام به کنترل و برش زدن آنها می‌گردد.

برش پتوها، در ابعاد مختلف انجام می‌شود. این پتوها در دو نوع تک نفره و دو نفره هستند. پس از برش زدن و چسباندن برند بر روی محصولات، آنها را بسته بندی نموده و آماده فروش به بازار می نمایند. پس باید بگوییم که فرایند تولید انواع پتوی پلی استر شامل ریسندگی، بافندگی، چاپ و عملیات خط تکمیل است که تمامی این موارد باعث به وجود آوردن پتوی مرغوب و درجه یک می گردند.

 

تولید کننده انواع پتو پلی استر 

تولید کننده انواع پتوی پلی استر،  فرایند تولید انواع پتوی پلی استر را به صورت کاملا مکانیزه و  با دستگاه های جدید انجام می‌دهد. در کارخانه تولید این پتوها، خط تولید مجهز به دستگاههای ریسندگی وجود دارد. در قسمت ریسندگی، مواد اولیه که شامل مواد پلی استر هستند را، آماده بافته شدن توسط دستگاه می‌نمایند.

این دستگاه ها،  مواد پلی استر را به نخ های نازک تبدیل کرده و آماده مصرف می نمایند. مرحله بعدی در فرایند تولید انواع پتوی پلی استر در این کارخانه، مرحله بافندگی است. ابتدا چله های مورد نظر را بر روی ماشین بافندگی قرار داده و سپس پتوهای خام را به صورت دولا و با استفاده از تنظیمات موجود در دستگاه،  به یکدیگر می بافند. باید بدانید که تنظیمات مختلف در دستگاه، باعث مشخص نمودن وزن و اندازه پتو می گردد.

در مرحله سوم در کارخانه تولید انواع پتوی پلی استر، اقدام به چاپ سیلک می شود. قسمت های پرزدار پتو، با استفاده از شابلون های مختلف چاپ می خورند و سپس تثبیت رنگ می‌شوند. در مرحله چاپ، پتوها توسط آب گرم و مواد شوینده شسته می شوند تا هم رنگ اضافه آنها گرفته شود و هم اینکه پتوها بافتی نرم پیدا نمایند.

مرحله پایانی در کارخانه تولید پتو به هنگام فرایند تولید انواع پتوی پلی استر ، مرحله تکمیل است. در این مرحله برای اینکه پتوها ظاهری شفاف و یک دست پیدا نمایند، عملیات پولیش کاری انجام می‌شود. سپس سایز پتوها مشخص شده و برش می خورند.  پس از برش خوردن، با نواری از جنس پلی استر دور دوزی می شوند. پس از انجام این مراحل، پتو ها در ساک های مختلف بسته بندی شده و آماده فروش به بازار این محصولات می گردند.

آشنایی بیشتر با فرایند تولید انواع پتوی پلی استر
آشنایی بیشتر با فرایند تولید انواع پتوی پلی استر

تولیدکننده برتر پتو پلی استر

 

ویژگی الیاف پلی استر به کار رفته در پتو چیست؟

در فرایند تولید انواع پتوی پلی استر ، از الیاف پلی استر استفاده می شود. این نوع الیاف ها در یک راکتور مخصوص و تحت کنترل، با فشار و دمای معین تولید می گردند. معمولاً پلیمر پلی استر به دست آمده توسط دستگاه‌ها، به شکل جامد در آمده و به قطعات کوچک تقسیم می‌شود.

در کارخانه تولید پتو پلی استر، این نوع الیاف به روش ذوب ریسی تولید می گردند.  سپس خشک می شوند تا رطوبت آنها از بین برود و آماده مصرف شوند. این نمونه الیاف ها، ویژگی های بسیار زیادی دارند. مهمترین ویژگی این محصولات این است که جذب رطوبت در آنها، بسیار کم می باشد. در حالی که معمولاً جذب رطوبت در دیگر جنس های پتو، بیشتر است.

همچنین باید بدانید که الیاف پلی استر، الیافی هستند که در برابر نور خورشید و گرما پایداری بالایی داشته و خراب نمی شوند؛ بنابراین اگر این پتوها به مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرند، ظاهرشان خراب نمی شود. فرایند تولید انواع پتوی پلی استر به صورت کاملا استاندارد انجام می‌شود. دستگاههایی که پتو های پلی استر را تولید می‌نمایند، آنها را با استحکام بالا به یکدیگر می بافند. به همین دلیل هم عمر و ماندگاری طولانی دارند.

از خصوصیات برتر این مدل پتوها، باید به چروک نشدن آنها به هنگام استفاده اشاره کرد. بدلیل اینکه در هنگام تولید انواع پتو پلی استر، از الیاف مرغوب استفاده می شود پتوها خاصیت ارتجاعی خوبی دارند. به همین خاطر هم به هنگام استفاده، چروک نمی شوند. همچنین به هنگام شستشو به دلیل جذب رطوبت پایین، خیلی سریع رطوبت خود را از دست می دهند و خشک می شوند.

نوبافت شادیلون
نوبافت شادیلون

خصوصیات بارز پتو پلی استر مرغوب

 

مشخصات الیاف پلی استر به کار رفته در فرآیند تولید انواع پتو پلی استر

به هنگام فرایند تولید انواع پتوی پلی استر ، از دو نوع الیاف پلی استر استفاده می‌شود. الیاف پلی استر، از بهترین جایگزین‌های نخ های طبیعی و پنبه هستند. این نوع الیاف ها، دارای انواع مختلفی می باشند.  از الیاف پرکاربرد در فرایند تولید انواع پتوی پلی استر باید به الیاف طبیعی و مصنوعی اشاره کرد.

الیاف طبیعی پلی استر از منشاء گیاهی مثل پنبه و ذرت تهیه می‌شوند. همچنین این نمونه الیاف طبیعی، منشاء حیوانی مانند ابریشم و پشم را درون بافت خود دارند. نوع دیگر از الیاف طبیعی، منشاء معدنی داشته و از پنبه کوهی برای تولید آنها استفاده می شود. نوع دیگر الیاف هایی که در تولید پتو پلی استر استفاده می‌شوند، الیاف مصنوعی هستند.

الیاف مصنوعی،  نوعی پلی استر هستند که منشاء شیمیایی و منشاء طبیعی دارند.  منشاء شیمیایی این محصولات شامل پلی استر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و اکریلیک می‌باشد. منشاء طبیعی در الیاف مصنوعی شامل الیاف شیشه و ویسکوز هستند.

shadilon setare min

انواع الیاف پلی استر

آشنایی بیشتر با فرایند تولید انواع پتوی پلی استر