الیاف اکریلیک چیست و چه کاربردی دارد

الیاف اکریلیک یکی از الیاف پر استفاده در تولید انواع محصولات مانند فرش، موکت، لباس های زمستانی و همچنین پتو است. این الیاف محاسن و معایبی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

الیاف اکریلیک چیست و چه کاربردی دارد
محصولات تولید شده با الیاف اکریلیک

تاریخچه اکریلیک

الیاف اکریلیک در دهه 1940 میلادی توسط شرکت آمریکایی دوپونت اختراع شد. این شرکت به دلیل این که محصولات تولیدی دیگرش در بازار مورد استفاده قرار میگرفت به راحتی توسط مردم پذیرفته نشد تا این که در دهه 1950 رفته رفته به خصوصیت و مزایای این الیاف بیشتر آشنا شدند تا توانستند محصولات متنوعی با این الیاف تولید کنند به این صورت که تولید کنندگان الیاف اکریلیک انتظار داشتند این الیاف جایگزین منسوجات طبیعی شود.

اما مشکلاتی در سر راه قرار داشت زیرا اکریلیک در ترکیب ساختاری خود عناصر سرطان زا و سمی وجود دارد و همین باعث شد با تشکیل جنبش های زیست محیطی در سال 1970 میلادی از محبوبیت این الیاف کاسته شود به صورتی که در حال حاضر در کشورهای اروپایی استفاده از این الیاف را برای تولید منسوجات خود ممنوع کرده است. با این حال در کشور های آفریقایی و آسیایی همچنان محبوبیت خود را دارد و مورد استفاده عموم قرار میگیرد.

ویژگی های الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک از لحاظ قیمت مناسب تر از پشم یا پنبه می باشد اما همچنان تفاوت قیمت بالایی با الیاف پلی استر دارد. شستشوی این الیاف بسیار ساده است و مشکل خاصی با مواد شوینده نخواهید داشت. قدرت جذب آب آن به نسبت سایر منسوجات با الیاف مصنوعی بالاتر است و همچنین زود خشک می شود. نخ های اکریلیک قابلیت ارتجاعی دارد و در مقابل فشار هایی که به آن وارد میشود مقاومت خوبی دارد به همین دلیل در بافندگی حلقوی کار را راحت میکند و خروجی خوبی میدهد.

یکی از مواردی که وجود دارد محصولات تولید شده با نخ اکریلیک پرز میدهد و برای کسانی که حساسیت دارند بهتر است از این نوع از محصولات استفاده نکنند.

الیاف اکریلیک نسبت به پلی استر خاصیت اشتعال پذیری بیشتری دارد به صورتی که از دمای 150 درجه سانتیگراد شروع به نرم شدن میکند و در دمای 200 درجه به بالا ساختار خود را از دست میدهد و مشتعل می شود و در صورت سوختن بخار سمی سیانید متصاعد میکند همچنین باقیمانده ای که از آن به جای میماند ترکیبات سمی دارد و برای محیط زیست مناسب نیست. ناگفته نماند که این الیاف قابل بازیافت نیستند.

رنگ پذیری الیاف اکریلیک بسیار خوب است و در محصولاتی که روی آن چاپ انجام میشود با استفاده از این الیاف خروجی زیبایی به ما میدهد.

الیاف اکریلیک چیست و چه کاربردی دارد
الیاف اکریلیک چیست و چه کاربردی دارد

الیاف اکریلیک چیست و چه کاربردی دارد